Het tekort aan financieel talent is groot, ondanks de employerbrandingcampagnes, mond-tot-mondreclame en jobbeurzen waaraan bedrijven deelnemen. FDmagazine peilde naar de huidige verwachtingen van financiële professionals. Hoe kunnen bedrijven die verlangens inlossen?
Fabrizio Santoro, directeur business control bij Facilicom, een aanbieder van facilitaire diensten, ondervindt het tekort aan financieel talent aan den lijve. “Door enkele rondes van natuurlijk verloop – vooral medewerkers die met pensioen gingen – hadden we een tekort. De personen die zich kandidaat stelden, hadden niet het beste profiel. Dan moet je er als bedrijf over waken niet de verkeerde personen binnen te halen om toch maar voldoende handen te hebben. Dan raak je ook niet vooruit. Daarbij komt dat wij moeten opboksen tegen consultancybedrijven die vaak andere loonpakketten aanbieden. Veel speelruimte hebben wij niet. We merken dat consultancybedrijven betere marketingcampagnes voeren. Ze kunnen de sollicitanten voorbeelden geven van internationale ervaringen, klanten en dergelijke. Dat is hun kracht. Wij kiezen ervoor om de job voor te stellen zoals die is. Dat is in sommige gevallen minder aantrekkelijk, maar wel transparant. Er kwamen voor de job van financial controller geen kandidaten langs omdat de functie misschien wat te saai was omschreven, maar het klopte wel wat er stond.”
Benoit Everaerdt, consultant bij Oliver Wyman, ziet dat tekort aan financieel talent minder bij zijn werkgever. Pas afgestudeerden staan bij manier van spreken aan te schuiven. “De zoektocht naar hogere profielen en personen met ervaring verloopt wel moeilijker.”
Carlo Follesa, in zijn eerste masterjaar Business Engineering aan UGent en vicepresident van de VEK Investment Club, merkt dat er een groot tekort is aan boekhouders. “Op onze faculteit zijn de Big Four sterk aanwezig, op de campus, bij evenementen en activiteiten van de studentenvereniging. Dat werkt wel, want veel jonge mensen weten zelf niet goed wat ze willen. Door zelf als bedrijf proactief te zijn, behaal je bij studenten meer resultaat dan bij wie al ervaring heeft of de sector kent. Studenten bereik je door met hen fysiek in gesprek te gaan op de faculteit.”
Volgens de deelnemers aan de rondetafel komt het erop aan in te spelen op de veranderende verwachtingen van de studenten. “Zelf heb ik voor consultancy gekozen omdat ik een divers takenpakket en verschillende industrieën wilde leren kennen”, zegt Benoit Everaerdt. “Ik wil dat het bedrijf me niet als een nummer ziet. Ik wens inspraak. Een ander voordeel vind ik de kans om in het buitenland te werken. In ons bedrijf hebben we bijvoorbeeld het Golden Passport-programma: werknemers kunnen kiezen voor een overplaatsing naar een kantoor in het buitenland. Dat spreekt veel jongeren aan. Naast het avontuur willen ze hun carrière binnen het bedrijf zelf bepalen. Dat is natuurlijk veel makkelijker bij een bedrijf dat wereldwijd actief is dan in een kmo. Bij de zoektocht naar een job, kijk je naar het bedrijf en het takenpakket. Zodra ik werk had, was een van de belangrijkste factoren voor mij de personen met wie ik samenwerk.”
Voor student Carlo Follesa is verloning geen prioriteit. “Waar ik vooral naar kijk, zijn de doorgroeimogelijkheden en de variatie van het werk. Investeert het bedrijf in jonge mensen zodat ze lang blijven? Ik wil niet aan de slag in een organisatie waar je binnen de twee jaar vertrekt. Dat zijn goede leerplekken, maar het spreekt me minder aan.”
Fabrizio Santoro merkt dat kandidaten het belangrijk vinden om ruimer te kijken dan het takenpakket. “Als je al drie keer hebt gesolliciteerd, weet je ongeveer wat de job inhoudt. Met wie werk je samen, welke activiteiten heeft het bedrijf, heeft het goede systemen? Dat zijn allemaal aspecten die meespelen. Ook cultuur en jobuitdaging spelen een rol. Bij Facilicom hebben we daarom een Potential Program waarbij we opleidingen aanbieden, zowel voor de job- als voor de persoonlijke ontwikkeling. In sommige gevallen vinden de kandidaten dat belangrijker dan een wagen, omdat die opleidingen hen meer vooruit laten gaan. We proberen dus mee te denken met de verwachtingen van het financiële talent.”
De uitdaging is voor iedereen belangrijk, niet alleen voor studenten, voegt Benoit Everaerdt eraan toe. “Verantwoordelijkheid geven over het takenpakket en entrepreneurschap stimuleren: het zijn aspecten die de werknemers motiveren en die op lange termijn waarde creëren voor het bedrijf.”
Fabrizio Santoro nuanceert dat. “Sommige medewerkers willen die verantwoordelijkheid niet. Er zijn twee tegenpolen. De ene groep wil vooruit en zich ontwikkelen. De andere wil liefst dat alles hetzelfde blijft. Dat geeft een extra uitdaging omdat je erover moet waken de filosofie van het bedrijf niet op één groep af te stemmen. Het is belangrijk een omgeving te creëren waarin iedereen zich veilig voelt. De ene groep is niet beter dan de andere. Sommige medewerkers zijn ambitieus. Je verwacht dat zij het bedrijf meer bijbrengen, maar ze vertrekken misschien ook sneller. Je hebt alle profielen nodig.”
Hoe kunnen bedrijven het tekort aan financieel talent oplossen? Een van de manieren is een employerbrandingcampagne opzetten. Voor Facilicom is dat een aandachtspunt. “We proberen een aantrekkelijke en duurzame werkgever te zijn”, zegt Fabrizio Santoro. “Dat gaat niet alleen over vergroenen. Duurzaam zijn betekent ook gewoon een solide, mooi bedrijf creëren dat er financieel stevig voorstaat. Kandidaten vinden dat nog altijd belangrijk. We proberen onze loonpakketten daaraan aan te passen. Dat hebben we effectief gedaan voor de rol van financial controller. Omdat we weinig nieuwe kandidaten binnenkregen, hebben we een wagen aan het pakket toegevoegd. Voor andere profielen zijn er bijvoorbeeld optieplannen en warranten. We zijn echt wel zaken aan het veranderen, ook om de jobs fiscaal aantrekkelijker te maken.”
Die employerbrandingcampagnes zijn belangrijk, vult Carlo Follesa aan. “Studenten weten zeer weinig over het werk en de functies. Als een bedrijf zich kenbaar maakt via een dergelijke campagne is dat goed nieuws. Zo leren ze het speelveld beter kennen.”
Benoit Everaerdt vindt het belangrijkste marketingkanaal om talent te vinden nog altijd mond-tot-mondreclame. “Als bedrijf mag je nog op zoveel jobbeurzen staan als je wil, een gemotiveerde werknemer is nog altijd de beste manier om kandidaten aan te trekken.”
Ook het vooruitzicht op doorgroeimogelijkheden helpt het tekort aan financieel talent oplossen. Fabrizio Santoro is stellig: “Ik kan een tekort pas oplossen als ik ook dat talent binnenkrijg. Daar zit echt de sleutel. Eens de kandidaten voor mij zitten, kan ik ze voldoende inspireren om bij ons te werken. Ik toon hen hoe ze impact hebben in de onderneming. Door hier of daar aan de knoppen te draaien, zie je zaken veranderen. Ons in de markt positioneren voor financiële profielen is moeilijk. De jobs zitten in verschillende hokjes. Voor een account payable heb ik een ander profiel nodig dan voor een businesscontroller. Die laatste moet creatiever en analytischer zijn en wordt geacht mee te denken. Voor iemand die transactioneel werk doet, kan ik een mooi verhaal ophangen, maar aan het einde van de rit boekt die persoon toch facturen in. Ik kan dat niet sexyer maken dan het is. Over die muren heen kijken, is niet evident. Een businesscontroller geef je geen transactionele taken, want dan ben je hem kwijt. Ik kan hem daar niet gelukkig mee maken.”
Facilicom biedt op een andere manier doorgroeimogelijkheden aan voor businesscontrollers. “We laten hen samenwerken met hr en operaties. Ze kijken verder dan de getallen. Ze mogen een mening hebben over hr terwijl omgekeerd hr en operaties ook een mening mogen hebben over de cijfers. Zo leren ze elkaar begrijpen. Businesscontrollers die bijvoorbeeld actief waren in onze schoonmaakafdeling, krijgen de kans om door te schuiven naar catering, facilitair management of beveiliging.”
Carlo Follesa wil, eenmaal hij aan de slag is, gestaag groeien in een functie. “Ik ben niet iemand die zo snel mogelijk carrière wil maken. Op dit moment heb ik nog geen stappenplan voor waar ik wil staan als ik dertig ben.”
Fabrizio Santoro vindt dat het onderwijs niet goed is afgestemd op het bedrijfsleven. “Er zit te weinig praktijk en voeling in de opleiding. Studenten schrijven wat de leerkracht of docent wil lezen. De vraag is natuurlijk of een bedrijf dat ook belangrijk vindt. Als je geen ervaring hebt, dan weet je onvoldoende wat er in de bedrijven speelt. Hoe stoom je dan iemand klaar voor de arbeidsmarkt? In het verleden heb ik les gegeven op de hogeschool. Toen heb ik voortdurend voorbeelden gegeven uit de praktijk, zoals: welke financiële analyse gebruik je bij een overname en waarom? De studenten apprecieerden dat. De ontwikkeling die ik heb doorgemaakt, vindt vooral zijn oorsprong in de bedrijven waar ik werkte.”
Benoit Everaerdt is het daarmee eens. “Stages spelen ook een cruciale rol bij de voorbereiding. Een universitair diploma biedt kennis, maar stages geven studenten de mogelijkheid om die kennis in de praktijk toe te passen. Praktijkervaring is essentieel om goed voorbereid te zijn op de arbeidsmarkt.”
Meer naar diversiteit kijken om financieel talent aan te trekken, is eveneens een optie. Fabrizio Santoro gaat akkoord, maar waarschuwt om het belang van quota niet te overschatten. “Ik wil gewoon kwalitatief de beste persoon aan boord. Op onze financiële afdelingen werken maar twee mannen. Ik heb daar niet bewust voor gekozen. Die vrouwen waren op dat moment gewoon de beste kandidaten. Nu krijg ik het omgekeerde te horen: er werken hier alleen maar vrouwen (lacht).”
Benoit Everaerdt: “Bij ons is de situatie gelijkaardig. Het evenwicht tussen mannen en vrouwen zit goed. We streven ernaar om iedereen een kans te geven, maar talent staat op de eerste plaats. Ik vind het belangrijk om in een divers bedrijf te werken. Dat gaat niet alleen over gender of etniciteit, maar ook over academische achtergrond. Bij ons gebeurt het wel vaak dat bijvoorbeeld een ingenieur een project krijgt waarvoor financiële kennis vereist is. Die collega’s presteren goed. Op die manier creëer je innovatief denken binnen het bedrijf.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.